۰۹۱۲۴۱۲۶۵۹۸

ماساژ پا

بدون تردید یکی از مهمترین اعضای بدن که در زندگی روزمره افراد نقش حیاتی ایفا می کند، پاها هستند که حفظ سلامتی آن ها به افزایش کیفیت زندگی کمک شایانی خواهد کرد. خستگی و درد پا یکی از رایج ترین مشکلات به حساب می آید که عدم رهایی از این نوع خستگی، می تواند بسیار عذاب آور باشد.

ماساژ پا از جمله راهکارهای موثر محسوب می شود که در پایان یک روز پرمشغله و طولانی، بسیار لذت بخش بوده و سبب کاهش خستگی، درمان سردرد، رهایی از بی خوابی، کاهش استرس و … خواهد شد.

در حال حاضر ماساژ پا به روش های گوناگون انجام می شود که در آن به ماساژ مناطق مختلف پا مانند پنجه، پاشنه، کف پا و … اقدام شده تا به کاهش خستگی و دردهای پا یا گاهی کل بدن منجر شود؛ بنابراین اگر به دنبال روش های صحیح ماساژ دادن پا هستید تا به راحتی در منزل انجام دهید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا تکنیک های ماساژ ناحیه پا و فواید درمانی آن را بیان کنیم.

ماساژ پا

ماساژ پا؛ آرامش بخش قلب دوم بدن

همواره پا به عنوان قلب دوم انسان شناخته می شود و نقش مهمی در سلامت کل بدن دارد؛ زیرا وظیفه تحمل وزن بدن و حفظ تعادل بر عهده پاها می باشد و همین موضوع سبب آرامش و سلامت انسان خواهد شد. حال با توجه به نقش پاها در زندگی روزمره، خستگی و درد این اعضا پس از یک روز طولانی امری اجتناب ناپذیر می باشد که بلافاصله این خستگی و درد ناحیه پا به کل بدن منتقل می شود؛ از این رو ماساژ درمانی پا به افراد در افزایش آرامش کمک شایانی می کند.

امروزه روش های گوناگونی برای ماساژ پا وجود دارد که در آن، ماساژ از مناطق مختلف پا مانند پنجه، حاشیه، پاشنه پا آغاز شده و برای کاهش هرگونه کشش و درد پا به ماساژ عمیق قوزک، زانو و کف پا اقدام می شود که بدون شک تجربه لذت بخشی برای افراد خواهد بود.

برای تجربه لذت بخش ماساژ پا در بهترین سالن ماساژ ایران همین حالا می توانید اقدام کنید :

ماساژ پا چگونه انجام می شود؟

ماساژ پا راه حل فوق العاده و بی نظیری برای رفع خستگی و درمان بیماری هایی از قبیل سردرد، اضطراب و استرس، بی خوابی و … محسوب می شود که سبب تمدد اعصاب و کاهش دردهای عضلانی خواهد شد؛ از این رو بسیاری از افراد به ماساژ پا تمایل فراوانی نشان می دهند اما این سوال را در ذهن دارند که چگونه در خانه به ماساژ پاها اقدام کنیم؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، مراحل مختلف ماساژ پا را بیان خواهیم کرد:

1- ماساژ دادن روی پا، پنجه‌، کف پا و انگشتان پا

ابتدا باید روی پا را با شست ها مالش داد؛ بدین ترتیب که از نوک پنجه شروع کرده و به آرامی تا قوزک پا ادامه دهید. سپس از قوزک پا به سمت پایین یعنی کف پا بروید و فشار یکنواختی را با شست هایتان وارد کنید. توصیه می شود کف پاها را به شکل فنجان در دست نگه دارید. کف پا را 2 یا 3 مرتبه به سمت بالا و پایین حرکت داده و با متمایل کردن بدنتان به طرف پاها، کف پا را نزدیک قفسه سینه نگه داشته تا مقدار مناسبی از فشار به کف پا وارد شود.
در بخش بعدی ماساژ، نوبت به قوس کف پا می رسد که باید از شست ها برای اعمال فشار ملایم در قوس پا یعنی درست روی گوشت زیر پنجه استفاده کنید. در این مرحله یک شست را در جهت عقربه های ساعت و شست دیگر را خلاف عقربه های ساعت به صورت دایره های کوچک به مدت حداقل 30 ثانیه حرکت دهید. توصیه می شود شست ها را روی کف پا قرار داده و آن ها را حداقل 3 یا 5 مرتبه به سمت یکدیگر حرکت دهید.
مالش پاشنه پا مرحله بعدی ماساژ پا به حساب می آید که باید شست ها را بالا و پایین تاندون آشیل یعنی جایی که پاشنه پا و قوزک به عضلات ساق متصل می شوند، حرکت دهید و پاشنه را با شست ها به صورت دایره ای مالش دهید. این نکته را در نظر بگیرید که به دلیل خشک و سخت بودن پوست این ناحیه، می توانید از روغن یا لوسیون ماساژ برای کاهش اصطکاک پوست دست و پا استفاده کنید.
مرحله بعدی ماساژ به اعمال فشار هر انگشت پا و کشیدن آن ها اختصاص دارد که باید از زیر قوس کف پا، پا را با یک دست نگه داشته و شست دست دیگر را بر روی انگشت شست پا قرار دهید و انگشت اشاره زیر انگشت شست پا قرار گیرد. سپس انگشت شست پا را به اطراف بچرخانید و به سمت بالا و پایین بکشید.

در ادامه انگشت شست پا را دوباره بگیرید و با شست و انگشت اشاره فشار دهید. این عمل را برای هر انگشت پا به ترتیب انجام داده تا کاملا احساس آرامش کنید. این نکته را در نظر بگیرید که از ضربه ناگهانی و شدید به انگشتان پا جدا خودداری کنید؛ زیرا ممکن است سبب آسیب به آن ها شود.
در گام بعدی هر انگشت پا را با انگشتان دست به بالا و پایین بکشید؛ بدین ترتیب که پاشنه پا را با یک دست نگه دارید و انگشت اشاره دست دیگر را در قسمت زیرین و انگشت شست را روی انگشتان پا قرار دهید. سپس انگشتان دست را به سمت پایه انگشتان پا حرکت داده و دوباره به سمت نوک انگشتان پا برگردانید. این عمل را 2 یا 3 بار برای انگشتان پا با دقت انجام دهید و مطمئن شوید که از وزن بدن خود برای اعمال فشار یکنواخت هنگام بالا و پایین کشیدن انگشتان پا استفاده می کنید.
به این نکته توجه داشته باشید که هنگام ماساژ، فقط روی یک کف پا تمرکز کنید و کف پای دیگر را بر روی سطح نرم و راحت یا آب گرم قرار دهید؛ بنابراین ابتدا ماساژ را به طور کامل بر روی یک پا انجام دهید و سپس به مالش پا دیگر اقدام نمایید. همچنین در نظر داشته باشید که تعداد حرکات را برای هر دو پا به طور یکسان انجام دهید تا به احساس راحتی در دو پا دست پیدا کنید.

2- ماساژ دادن قوزک‌، کف پا و نقاط فشار

ماساژ عمیق قوزک پا اولین مرحله است که باید انجام شود. انگشت شست یا اشاره را باید در ناحیه گود زیر قوزک قرار داده و به مدت چند ثانیه به آرامی فشار دهید. سپس از شست ها برای حرکت دایره ای اطراف قوزک استفاده کرده و فشار یکنواخت و ثابتی به این ناحیه اعمال کنید تا به ریلکس شدن قوزک پا منجر شود.
در گام بعدی نوبت به ماساژ عمیق کف پا با استفاده از مشت دست می رسد که بدین منظور باید کف پا را از ناحیه پاشنه با یک دست نگه داشته و دست دیگر را به صورت مشت بر روی تخت کف پا فشار دهید. همچنین حرکت دایره ای مشت دست بر روی تخت کف پا و لغزاندن کف پا به سمت بالا و پایین، می تواند سبب افزایش آرامش و راحتی کف پا شود.
اعمال فشار به قسمت های خاص از کف پا با استفاده از شست و انگشت اشاره، می تواند به تسکین درد برخی از مناطق بدن کمک کند. این مدل ماساژ مشابه ماساژ رفلکسولوژی بوده که در این روش، وارد کردن فشار به انگشت کوچک پای راست یا چپ برای رهایی از پشت درد، پنجه ها و پاشنه های پا برای رفع سردرد یا مشکلات ادراری، مرکز کف پا برای درمان بی خوابی و سردرد گزینه ایده آلی خواهد بود.

3- ایجاد فضایی ایده آل و آرامش‌بخش

·   انتخاب محیط آرام و ساکت برای انجام ماساژ پا

·   خیساندن پاها در آب گرم همراه با میوه های برش شده مانند لیمو، پرتقال و …

·   خشک کردن کف پاها با استفاده از حوله تمیز و نرم

·   استفاده از روغن ماساژ یا لوسیون برای کاهش اصطکاک بین پوست دست و پا

فواید ماساژ پا

فواید و اثرات ماساژ درمانی پا

فواید و اثرات درمانی ماساژ پا به صورت علمی اثبات شده است و برخی از مراکز مراقبت های درمانی برای درمان آسیب دیدگی حاد بیماران یا دوران نقاهت از روش های مختلف ماساژ پا استفاده می کنند. به طور کلی از اثرات درمانی منحصر به فرد ماساژ پا، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        کاهش اضطراب و استرس

·        بهبود سلامت جسمانی و روانی

·        بر‌طرف کردن بی خوابی

·        درمان سردرد

·        تسکین دردهای عضلانی

·        رفع خستگی نواحی کف، مچ و ساق پا یا گاهی سایر نقاط بدن

این نکته را در نظر بگیرید که بسیاری از متخصصان و محققان به خانم های باردار و بیماران مبتلا به سرطان توصیه می کنند که از ماساژ پا و مالش آن ها اجتناب کنند.

برای تجربه لذت بخش ماساژ پا در بهترین سالن ماساژ ایران همین حالا می توانید اقدام کنید :

جمع بندی

بسیاری از افراد در طول شبانه روز ناچار به ایستادن بر روی پاهایشان هستند و این موضوع به خستگی ناشی از ایستادن مداوم و بروز امراض و دردها منجر خواهد شد؛ از این رو بهره گیری از روش درمانی موثر به افراد برای رفع مشکل کمک شایانی خواهد کرد. ماساژ صحیح پا به روش های مختلف بهترین راهکار می باشد که سبب افزایش کیفیت زندگی افراد می شود و تجربه لذت بخشی را نصیبشان خواهد کرد.

در این مطب تلاش کردیم شما را با نحوه ماساژ دادن قسمت های مختلف پا آشنا کنیم تا به راحتی در منزل به رفع خستگی و درمان دردهای ناشی از خستگی پاها اقدام کنید.